Ahad, 8 Januari 2012

Home » , , » Memenuhi jemputan jiran

Memenuhi jemputan jiran




Salam bahagia,


Sudah lewat petang baru dapat bersiaran.. pepagi tadi settle kan urusan mengemas.. (macam lah saya seorang je mengemas rumah), pastu ke rumah jiran ade kenduri bertunang. 


Yer lah, rumah jiran dekat2 ni jer kan, takkan lah datang ala-ala touch n go ajer.. (maksudnya : isi perut, dah kenyang , balik).. kena lah ringan-ringan kan tangan tolong apa-apa yang patut kan.. Lain kali bila kita buat kenduri, ada lah pulak jiran-jiran yang datang tolong. Kan best hidup berjiran macam ni.



sumber google



Saya ni jenis jiran yang banyak habiskan masa dalam rumah.. kerja saya memang berlegar dalam rumah jer. Kalau saya keluor rumah pun sebab : nak sidai & angkat kain, nak kemas laman, tengok-tengok anak main basikal di jalan (lorong depan rumah) dan sebab nak buang sampah. 

Jiran-jiran kiri kanan dan depan rumah pun dah faham dengan kerenah saya.. kalo nak tengok saya ada kat laman, kena lah jengah pepagi hari.. kalo dah lebih jam 9 pagi tu, memang saya dok dalam rumah jer. Saya ni tak berapa gemar nak jadi ahli mesyuarat tingkap/tembok.. tak berapa reti nak bersembang hal orang apa tah lagi bergossip. 

Namun dalam tak nak tahu hal gossip ni, kadang-kadang tersampai juga ke telinga saya.. jiran A ni macam ni, jiran B ni begini.. dan memang ada di kalangan jiran yang suka mengelak bila dijemput ke rumah untuk majlis makan-makan mahupun kenduri.


Saya selalunya sedaya upaya untuk tidak menghampakan jemputan jiran. yer lah kan, jika kita asyik mengelak ajer, pastilah jiran pun akan kecik hati.. ntah-ntah lain kali, bila kita menjemput, takde pulak orang nak datang rumah kita... kan haru... Dan yang paling sadis, bila jiran dah tak jemput kita lagi tiap kali ade majlis di rumahnya.. 


Jadi, jika jiran menjemput, cuba lah penuhi. Jika tak mampu, berilah hadiah ke atau apa-apa buah tangan yang boleh menggembirakan jiran. Contoh, jika tahu itu majlis harijadi anak jiran, cuba lah usahakan beri hadiah yang sesuai untuk si anak jiran yang menyambut hari jadi. 


Dan jika betul-betul menolak, beri lah alasan yang sesuai dan tidak mengecilkan hati jiran. Jangan le direct jer cakap "tak tau lagi lah, nak pergi piknik kot.." "eh tak boleh la, nak pergi rumah mertua" (walhal rumah mertua bukan lah jauh mana, hari lain pun boleh pergi -- contohnya saya lah, mertua kat sini jugak)


Macam saya ni, dah beli rumah di sini dan memang nak dok lama di sini.. walaupun ada jiran yang dok kata jiran ni tak bagus, jiran ni begitu begini pe'elnya.. tapi saya cuba untuk berbaik dengan semua.. salah satu adalah memenuhi undangan/jemputan. Sebab bila kita hadir ke sesuatu undangan, lebih ramai jiran yang kita akan kenal. Bila kenal lebih ramai jiran, lebih mudah bila nak buat aktiviti dalam kawasan kejiranan ni.. BIla ada aktiviti di kawasan kejiranan, ada lah sebab/perkara yang boleh saya update di blog.. hihiii... 


Anda pulak macamana? Jenis yang suka penuhi undangan jiran @ jenis suka mengelak?


p/s
yang suka mengelak ni, depa guna alasan : hanya wajib penuhi jemputan walimah... (??!!) apa kata anda?!


..



saya menjemput rakan dan kenalan blog untuk menyokong dan sertai contest & giveaway ibu sihat anak riang. terima kasih.


















Terima kasih singgah ke blog Kakyong. Jemput singgah ke IG Sihat.Gojes.Cerdas.Pintar , Blog Stokis Qaseh Gold Ipoh dan FB Kakyong HY


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...